Kochasz to, co robisz, ale nie kochasz się promować? Szukanie klientów, wychodzenie do ludzi, nawiązywanie kontaktu, to nie do końca twoja bajka? Nawet jeśli marketing nie jest twoją piętą achillesową, możesz zaczerpnąć tu inspiracji. 50 pomysłów na kreatywne „zamachanie światu chorągiewką” przed oczami.

Jeżeli zarabiasz robiąc coś, co kochasz, to są duże szanse, że to co robisz wpisuje się w szerszy kontekst i ma związek z pewnymi wartościami. Nie zaglądają tu raczej właściciele placówek, gdzie udziela się „chwilówek”, ani właściciele sklepów Żabka. Są duże szanse, że twój biznes jest niszowy i kreatywny. Być może związany jest z ekologią, promocją rękodzieła, ideą rozwoju osobistego, świadomym rodzicielstwem, zdrowym stylem życia, celebracją piękna, wspieraniem lokalnych twórców, ułatwianiem ludziom komunikacji i porozumienia, szeroką pojętą twórczością? Pomyśl o tym tak – promowanie twojego biznesu jest wtedy RÓWNIEŻ promowaniem pewnej idei. Nawet jeśli ktoś nie kupi nic od ciebie, może się zainspirować i wzmocnić pewną postawę, którą uważasz za godną promocji. I o to chodzi. Myślenie w ten sposób o promocji, zdejmuje z niej widmo wciskania ludziom na siłę rzeczy, których nie potrzebują.

  1. Znajdź blog tematyczny, związany z tym co robisz. Napisz do jego twórcy i zaproponuj siebie jako osobę z którą można przeprowadzić ciekawy wywiad.
  2. Sama napisz interesujący post do zamieszczenia na blogu (tzw. post gościnny).
  3. Nagraj minutowy filmik mówiący o tym kim jesteś i jaką masz misję. Wrzuć go na Youtube’a, udostępnij na Facebooku.
  4. Zorganizuj konkurs. Niech nagrodą będzie coś, co oferujesz. A zadaniem coś, co będzie wymagało promowania twojego biznesu w mediach społecznościowych. Albo offline.
  5. Zorganizuj konkurs foto (związany z twoją branżą).
  6. Zorganizuj konkurs literacki (związany z twoją branżą).
  7. Zmień swój podpis w mailu, ustaw w nim link do twojej strony i zachętę, aby kliknąć.
  8. Zaprezentuj się na portalu Polak Potrafi, zbierając fundusze na akcję związaną z tym, co robisz.
  9. Nagraj krótki podcast (audycję) związany tematycznie z tym, czym się zajmujesz. Wrzuć go na portal Soundcloud, gdzie można by go posłuchać.
  10. Daj coś za darmo. Poproś o recenzję i o rozpromowanie idei.
  11. Naklej na swój samochód reklamę swojej firmy. Nie musi być w stylu lat 90tych, nie musi być kicz.
  12. Sfotografuj swój biznes od kuchni. Umieść zdjęcia na Facebooku.
  13. Zrób dzień „drzwi otwartych”.
  14. Stwórz sekcję FAQ, czyli „często zadawane pytania” i odpowiedź w niej na najczęstsze problemy klientów.
  15. Zorganizuj piknik dla swoich stałych klientów i ich przyjaciół. Parki, rzeki, lasy czekają!
  16. Napisz poradnik i zamieść go na stronie w formie pdf’a do ściągnięcia.
  17. Zorganizuj maraton – czytania, robienia na drutach, szycia poduszek  – związany z tym, co robisz i oferujesz.
  18. Wykup billboard w strategicznym miejscu.
  19. Zaprojektuj pocztówki z mottem twojej firmy, niech będą tak piękne, żeby je było szkoda wyrzucić.
  20. Stwórz tapetę na komórkę i pulpit do pobrania z twoje strony z ciekawym cytatem, grafiką i twoim logo.
  21. Weź udział w imprezie typu Pecha Kucha Night, albo zorganizuj ją sama.
  22. Zacznij pisać bloga.
  23. Napisz manifest.
  24. Przyjdź na Latający Krąg i opowiedz, czym się zajmujesz.
  25. Zamieść w Internecie ulubione przepisy wszystkich twoich współpracowników.
  26. Zrób pokaz filmów związanych z twoją branżą, we współpracy z lokalną kawiarnią.
  27. Stwórz program afiliacyjny, twoi klienci dostają procent od sprzedaży za każde polecenie.
  28. Zamów długopisy z nazwą twojej firmy i jakimś zaskakującym hasłem.
  29. Zamów torby lniane z twoim logo i jakimś chwytającym za serce motywem graficznym.
  30. Zaproś klientów na kolację w nietypowym miejscu – na dachu, na zapleczu teatru, w galerii sztuki.
  31. Zacznij robić wywiady z ciekawymi ludźmi na swojej stronie, na pewno przynajmniej ich znajomi zajrzą wtedy do ciebie.
  32. Zrób degustację połączoną z prezentacją swoich pomysłów, wejdź we współpracę z lokalną cukiernią, albo knajpką
  33. Poproś swoich starych klientów o opinie. Zamieść je na stronie.
  34. Nagraj piosenkę o tym, co robisz. Im bardziej będzie  żałosna, tym lepiej. Konwencja „Robię start upy prosto z kanapy”
  35. Przyznaj nagrody w swojej branży. Wyróżnij innych.
  36. Połącz siły, wraz z innymi osobami z branży złóżcie się na kampanię plakatową, albo stwórzcie wspólną kampanię.
  37. Zrób sobie wizytówki. Ale takie, że hej hej. Roznieś je po miejscach, w których bywają twoi potencjalni klienci.
  38. Zorganizuj swoje własne TV show. W internecie. Tak jak na przykład Marie Forleo albo stylistka Gosha Kusper.
  39. Zamów własne, firmowe kubki, o takim kształcie, który lubisz najbardziej.
  40. Zorganizuj webinarium, w którym podzielisz się wiedzą ze swojej dziedziny.
  41. Stwórz darmowy kurs emailowy, każdy kto się zapisze, przez 5 dni będzie dostawał od Ciebie maile z ciekawie przygotowanymi materiałami.
  42. Zrób aukcję.
  43. Stwórz własne pity lub buttony. Niech będą tak ładne, by każdy chciał je nosić.
  44. Niech znajomy grafik narysuje kolorowankę związaną z twoimi usługami . Dla dzieci jak znalazł.
  45. Napisz do kilku gazet, stacji radiowych i portali czym się zajmujesz i dlaczego warto przeprowadzić z tobą wywiad.
  46. Zorganizuj konkurs na hasło reklamowe twoje firmy.
  47. Nagraj serię mini poradników video.
  48. Udziel darmowych konsultacji przez jeden dzień w miesiącu – możesz to zrobić w lokalnym co-workingu albo w swojej ulubionej kawiarni.
  49. Zrób sobie wizytówki z własnym zdjęciem i zachętą do nawiązania kontaktu.
  50. Stwórz pudełeczko-niespodziankę z inspiracjami i wyślij je do kluczowych potencjalnych klientów.
  51. Zacznij pisać newsletter, niech będzie z pomysłem, może mieć konwencję powieści w odcinkach, foto-inspiracji, możesz w każdym newsletterze udzielać jednej porady albo opowiadać dowcip.

Ok, teraz kolej na Ciebie!

1. Masz jakiś inny, ciekawy pomysł?

2. Który z pomysłów Cię zainspirował? Co masz zamiar zrobić? Daj znać!

podpis-imie