Kochasz to, co robisz, ale nie kochasz się promować? Szukanie klientów, wychodzenie do ludzi, nawiązywanie kontaktu, to nie do końca twoja bajka? Nawet jeśli marketing nie jest twoją piętą achillesową, możesz zaczerpnąć tu inspiracji. 50 pomysłów na kreatywne „zamachanie światu chorągiewką” przed oczami.
Jeżeli zarabiasz robiąc coś, co kochasz, to są duże szanse, że to co robisz wpisuje się w szerszy kontekst i ma związek z pewnymi wartościami. Nie zaglądają tu raczej właściciele placówek, gdzie udziela się “chwilówek”, ani właściciele sklepów Żabka. Są duże szanse, że twój biznes jest niszowy i kreatywny. Być może związany jest z ekologią, promocją rękodzieła, ideą rozwoju osobistego, świadomym rodzicielstwem, zdrowym stylem życia, celebracją piękna, wspieraniem lokalnych twórców, ułatwianiem ludziom komunikacji i porozumienia, szeroką pojętą twórczością? Pomyśl o tym tak – promowanie twojego biznesu jest wtedy RÓWNIEŻ promowaniem pewnej idei. Nawet jeśli ktoś nie kupi nic od ciebie, może się zainspirować i wzmocnić pewną postawę, którą uważasz za godną promocji. I o to chodzi. Myślenie w ten sposób o promocji, zdejmuje z niej widmo wciskania ludziom na siłę rzeczy, których nie potrzebują.
- Znajdź blog tematyczny, związany z tym co robisz. Napisz do jego twórcy i zaproponuj siebie jako osobę z którą można przeprowadzić ciekawy wywiad.
- Sama napisz interesujący post do zamieszczenia na blogu (tzw. post gościnny).
- Nagraj minutowy filmik mówiący o tym kim jesteś i jaką masz misję. Wrzuć go na Youtube’a, udostępnij na Facebooku.
- Zorganizuj konkurs. Niech nagrodą będzie coś, co oferujesz. A zadaniem coś, co będzie wymagało promowania twojego biznesu w mediach społecznościowych. Albo offline.
- Zorganizuj konkurs foto (związany z twoją branżą).
- Zorganizuj konkurs literacki (związany z twoją branżą).
- Zmień swój podpis w mailu, ustaw w nim link do twojej strony i zachętę, aby kliknąć.
- Zaprezentuj się na portalu Polak Potrafi, zbierając fundusze na akcję związaną z tym, co robisz.
- Nagraj krótki podcast (audycję) związany tematycznie z tym, czym się zajmujesz. Wrzuć go na portal Soundcloud, gdzie można by go posłuchać.
- Daj coś za darmo. Poproś o recenzję i o rozpromowanie idei.
- Naklej na swój samochód reklamę swojej firmy. Nie musi być w stylu lat 90tych, nie musi być kicz.
- Sfotografuj swój biznes od kuchni. Umieść zdjęcia na Facebooku.
- Zrób dzień “drzwi otwartych”.
- Stwórz sekcję FAQ, czyli „często zadawane pytania” i odpowiedź w niej na najczęstsze problemy klientów.
- Zorganizuj piknik dla swoich stałych klientów i ich przyjaciół. Parki, rzeki, lasy czekają!
- Napisz poradnik i zamieść go na stronie w formie pdf’a do ściągnięcia.
- Zorganizuj maraton – czytania, robienia na drutach, szycia poduszek – związany z tym, co robisz i oferujesz.
- Wykup billboard w strategicznym miejscu.
- Zaprojektuj pocztówki z mottem twojej firmy, niech będą tak piękne, żeby je było szkoda wyrzucić.
- Stwórz tapetę na komórkę i pulpit do pobrania z twoje strony z ciekawym cytatem, grafiką i twoim logo.
- Weź udział w imprezie typu Pecha Kucha Night, albo zorganizuj ją sama.
- Zacznij pisać bloga.
- Napisz manifest.
- Przyjdź na Latający Krąg i opowiedz, czym się zajmujesz.
- Zamieść w Internecie ulubione przepisy wszystkich twoich współpracowników.
- Zrób pokaz filmów związanych z twoją branżą, we współpracy z lokalną kawiarnią.
- Stwórz program afiliacyjny, twoi klienci dostają procent od sprzedaży za każde polecenie.
- Zamów długopisy z nazwą twojej firmy i jakimś zaskakującym hasłem.
- Zamów torby lniane z twoim logo i jakimś chwytającym za serce motywem graficznym.
- Zaproś klientów na kolację w nietypowym miejscu – na dachu, na zapleczu teatru, w galerii sztuki.
- Zacznij robić wywiady z ciekawymi ludźmi na swojej stronie, na pewno przynajmniej ich znajomi zajrzą wtedy do ciebie.
- Zrób degustację połączoną z prezentacją swoich pomysłów, wejdź we współpracę z lokalną cukiernią, albo knajpką
- Poproś swoich starych klientów o opinie. Zamieść je na stronie.
- Nagraj piosenkę o tym, co robisz. Im bardziej będzie żałosna, tym lepiej. Konwencja “Robię start upy prosto z kanapy”
- Przyznaj nagrody w swojej branży. Wyróżnij innych.
- Połącz siły, wraz z innymi osobami z branży złóżcie się na kampanię plakatową, albo stwórzcie wspólną kampanię.
- Zrób sobie wizytówki. Ale takie, że hej hej. Roznieś je po miejscach, w których bywają twoi potencjalni klienci.
- Zorganizuj swoje własne TV show. W internecie. Tak jak na przykład Marie Forleo albo stylistka Gosha Kusper.
- Zamów własne, firmowe kubki, o takim kształcie, który lubisz najbardziej.
- Zorganizuj webinarium, w którym podzielisz się wiedzą ze swojej dziedziny.
- Stwórz darmowy kurs emailowy, każdy kto się zapisze, przez 5 dni będzie dostawał od Ciebie maile z ciekawie przygotowanymi materiałami.
- Zrób aukcję.
- Stwórz własne pity lub buttony. Niech będą tak ładne, by każdy chciał je nosić.
- Niech znajomy grafik narysuje kolorowankę związaną z twoimi usługami . Dla dzieci jak znalazł.
- Napisz do kilku gazet, stacji radiowych i portali czym się zajmujesz i dlaczego warto przeprowadzić z tobą wywiad.
- Zorganizuj konkurs na hasło reklamowe twoje firmy.
- Nagraj serię mini poradników video.
- Udziel darmowych konsultacji przez jeden dzień w miesiącu – możesz to zrobić w lokalnym co-workingu albo w swojej ulubionej kawiarni.
- Zrób sobie wizytówki z własnym zdjęciem i zachętą do nawiązania kontaktu.
- Stwórz pudełeczko-niespodziankę z inspiracjami i wyślij je do kluczowych potencjalnych klientów.
- Zacznij pisać newsletter, niech będzie z pomysłem, może mieć konwencję powieści w odcinkach, foto-inspiracji, możesz w każdym newsletterze udzielać jednej porady albo opowiadać dowcip.
Ok, teraz kolej na Ciebie!
1. Masz jakiś inny, ciekawy pomysł?
2. Który z pomysłów Cię zainspirował? Co masz zamiar zrobić? Daj znać!
Wszystkie pomysły są absolutnie super i co ważne bez marketingowego natręctwa. Tak, czasem marketing przeraża i jest nam z nim nie po drodze, tak jak mi, bo gdzieś tam kłóci się z wartościami. A tu proszę. Na wszystko jest rada 😉 Także dzięki za ten wpis. Jak zawsze podejście z wielką klasą 😉
Pozdrawiam 😉
Ciekawie prowadzona strona, pomysły, ogólnie interesująco. Podoba mi się. Powodzenia i wysokich lotów :-). Joanna
Nic tylko drukować jako “to do list” 🙂 kłopot polega tylko na tym, że na wszyyystko potrzebna jest kasa!
Nieee, nie zgadzam się! 🙂 Szczególnie punkty 1, 2,3, 7, 9, 12, 14, 21, 22, 23, 26, 30, 32, 40, 44, 47 i 50 to punkty na które kasa potrzebna nie jest.
Dziekuje za wszystkie fantastyczne porady. Krok po kroku realizuje Twoje wskazowki i widze jakie czynia cuda 🙂 Pewnie nie wszystkie dzisiejsze pomysly zrealizuje ale inspiracja jest. Dziekuje ze Jestes 😀
Agato dziękuję za przypomnienie o sile filmików. Mam videowizytówkę ale przypomniałaś mi, że na kobiecą konferencję która układ się w mojej głowie mogę zapraszać Panie tak jak koleżanki face 2 face 🙂 Dzięki.
Polecam się wciąż pod nr 28 🙂
dziękuję!
Świetne i jak liczne pomysły. Numer 1 kolorowanka dla dzieci.
52. Dawaj więcej niż obiecałaś dać. Spodziewałam się 50 pomysłów ale sprytnie dałaś nam więcej dzięki podwójnej pozycji nr 18 🙂 Dlatego moje “Dawaj więcej niż obiecałaś dać” pozwoliłam sobie dopisać na 52. miejscu.
53. Zawsze miej przy sobie te wspaniale wykonane wizytówki ponieważ czasem w najmniej spodziewanym momencie i miejscu możesz zyskać jednego z najlepszych swoich klientów. Niektórym ludziom warto nawet dać więcej wizytówek, przekażą je w ten sposób tam, gdzie Ty nie dotrzesz.
Ogromnie dziekuję:-) w dobie zalewających nas propozycji “kreowania marki” przez kogoś innego zapominamy, ze najwięcej serca do własnych idei będziemy mieć My same, jeśli wierzymy w to co robimy, wkładamy w to serce to inni też to zauważą:-)
Dużo radości życzę:-)
Ekstra! Dzięki za tą listę!
Pakuj to co sprzedajesz w ciekawy, niestandardowy sposób (to nie musi być drogie) do tego napisz na paragonie/rachunku coś miłego. 🙂
Agata, dziękuję za tą listę pomysłów. To fantastyczne co robisz.
Proste i pomysłowe. Konotuję w głowie. I polecam się do tych punktów plastyczno/graficznych 🙂
Pozdrawiam!
Wydrukowałam i powiesiłam całą listę na lodowce, żeby mieć ją codziennie przed oczami. Nie każdy z punktów można zastosować w mojej branży, ale zawsze można je zmodyfikować. Bardzo konkretne ale i inspirujące rady. Dziękuję za otwartość i chęć dzielenia się. Pozdrawiam serdecznie!
Świetne pomysły! Na pewno z kilku skorzystam, dziękuję 🙂
Ale super! Dzięki bardzo. Chyba tez to muszę wydrukować,żeby nie uciekło;))))
Korci mnie dość kontrowersyjny pomysł zwrócenia uwagi na małe lokalne biznesy, sklepiki , butiki. Kiedyś tak przerażające PRL-kie kolejki do sklepu strasznie przerażały z uwagi na deficyt towaru, a teraz towaru tak dużo, że trzeba zabiegać o klienta. Dlaczego by nie wykorzystać tego co było kiedyś do przykucia uwagi klienta. W dobie facebooka warto zaproponować swoim “lajkowcom” udział w sztucznej kolejce, swego rodzaju prowokacji w celu zainteresowania przechodniów. Może to być świetna zabawa połączona z promocją i poznaniem swoim klientów. Serdecznie pozdrawiam kreatywne kobiety
punkt nr 3 trafił na moją listę do realizacji:)
Bardzo mi się podobają te pomysły! Promocja nie musi być koszmarem 😉
Bardzo przydatny artykuł 🙂 Ostatnio szukałam podobnych informacji w necie i trafiłam na taki darmowy poradnik- http://guide.zapizap.com/informacja-o-poradniku/ Co prawda dotyczy on konkretnej branży- turystycznej, ale te wskazówki dotyczą ogólnie biznesu, także warto poczytać. Ja sobie uświadomiłam ile błędów popełniłam na początku swoich marketingowych działań, ale na szczęście teraz naprawiam i widzę efekty. Warto poczytać jako dopełnienie tego tekstu 🙂 Czasami drobne szczegóły decydują o tym czy jest odzew klientów.
No rzeczywiście całkiem do rzeczy ten poradnik- szczególnie przydatne wskazówki co do katalogowania 😉 Na własnych błędach się przekonałam.
no okej 😂😂☺️
dodał bym jeszcze 51 pomysł:
Reklama na człowieku 🙂 śmiesznie może brzmi ale przyciąga uwagę, spacerek, park a tam idzie sobie ludek z bannerkiem na plecach i trąbką, widziałem zwraca uwagę, przyjemna forma. Poczytałem i znalazłem produkują je w polsce a nazywają się walking banner, wpiszcie sobie reklama na ulicy w google znajdziecie firma się zwie Mediamanago czy jakoś podobnie stary temat ale polecam
A co jeśli ktoś nie ma swojego biznesu ale chce wypromować coś co po prostu kocha robić 😀
Śpiewam covery i chcialabym zeby jak nawięcej osób mnie usłyszalo, jakieś rady ? 😀 pozdrawiam
https://youtu.be/D7oRSY6bn70
Ciekawe i inspirujące, choć, szczerze pisząc, z niektórymi pomysłami się już zetknęłam – co oczywiście nie zmienia faktu, że to “kompendium” idealne i do powieszenia na lodówkę 😉 jak ktoś wyżej napisał. Poważnie podchodząc do biznesu czy e-biznesu trzeba sobie te rady przyswoić, bez dwóch zdań. Osobiście mam z tym jeszcze kłopot dlatego poważnie zastanawiam się nad jakimiś szkoleniami typu http://www.sdflodz.pl/szkolenia-marketingowe.html i każda porada/porady w stylu tych powyżej (szczególnie te odnoszące się do działania w sieci) są dla mnie bardzo cenne! Dzięki Autorko!
dzięki! 😉
pomysły są genialne!
Myślę, że jeszcze fajnym sposobem na reklamę, tak aby utkwiła ona w pamięci klienta jest przesłanie listu z jakimś fajnym, wyjątkowym załącznikiem, typu motyl, imitacja klucza itp. możliwości jest wiele.
i To też niewielki koszt, oprócz kopert resztę można przygotować samodzielnie.
Czekam na kolejne inspiracje 🙂
Warto jeszcze dodać polecanie przez obecnych klientów, warto się spytać ludzi którzy korzystają z twoich usług czy nie znają kogoś kto by ich też potrzebował zadowolony klient zawsze cię poleci bo co mu szkodzi