Foto - Magdalena Trebert

Oto ja. W ręku trzymam jeden z kubków, na których produkcję dwa lata temu wydałam sporą część oszczędności. Myślałam, że kubki sprzedadzą się jak gorące bułeczki, bo z drugiej strony mają fajny napis „wstaję rano – piję kawę – robię niesamowite rzeczy – idę spać”. Nic  z tego.  Sprzedaż wysyłkowa, jeśli jest nieprzemyślana i nie ma możliwości zakupu „za jednym kliknięciem” – nie działa. Większość kubków rozdałam, część sprzedałam, ale po takim czasie, że nie poczułam zwrotu inwestycji. Wobec tego jak mądrze wydawać kasę zakładając własny biznes? Wiem, że lęk przed inwestycjami, które się nie zwrócą to bardzo częsta przeszkoda. Hamulec, który sprawia, że nie zakładasz lub nie rozwijasz swojego biznesu.

To co napiszę, to subiektywna opinia.

Nie upieram się, że są to uniwersalne prawdy.

Dzielę się doświadczeniem.

Ogólna zasada brzmi tak – inwestuj w to, co bezpośrednio przekłada się na zdobycie klientów i zysk.

WARTO ZAINWESTOWAĆ W:

Własny serwer i domena

Jeżeli ktoś wciąż myśli, że można prowadzić poważny biznes posiadając adres domeny www.nazwafirmy.blosgspot.com albo www.nazwafirmy.wordpress.com to niestety się myli. Darmowe hostingi (czyli inaczej serwery, czyli miejsca, gdzie „fizycznie” mieści się twoja strona www, w tym wypadku raczej blog) są dobre w fazie testowej, ale w momencie, kiedy zaczynasz działać na serio i chcesz, żeby cię odbierać jako profesjonalistkę, koniecznie zainwestuj we własny serwer.

Jest to koszt od 80 do 300 złotych rocznie. Domena to koszt od 0 do 100 złotych w zależności od promocji i końcówki (np. domeny „com” są droższe niż „pl”).

Ja – po bardzo kosztownych – doświadczeniach z Nazwą.pl, odradzam ci z całego serca oba molochy, czyli Nazwę.pl i Home.pl, które mają atrakcyjne promocje, ale później robią się nieprzyzwoicie drogie, a serwis oraz pomoc mają fa-tal-ne. Mówię o Nazwie.

Polecam za to Zenbox. Nie dlatego, że zawiera w sobie słowo zen, które ma w sobie to „coś”. Chodzi nie o magię, lecz o konkret. Jak w zenie. Cena serwera to 150 złotych za rok, a domeny 20 złotych. Na serwerze za 150 złotych możesz mieć kilka różnych domen. Przyzwoicie. Nie najtaniej na rynku, ale za to świetnie dbają o klienta. Tak słyszałam, wierzę, bo z zaufanych ust. Zatem przenoszę się niebawem na Zenbox.

 

Profesjonalna sesja fotograficzna

Mimo, iż przyjaźnię się z fotografami i znam sporo osób, które „pstryka” zdjęcia w czasie wolnym od pracy, postanowiłam nie prosić nikogo o przysługę i zainwestować w sesję z prawdziwego zdarzenia i znaleźć fotografa, którego styl i podejście całkowicie mi odpowiada. Potrzebowałam różnych zdjęć. Zdjęć na stronę, zdjęć do ilustrowania postów, zdjęć, które mają w sobie przekaz.

Zastanawiałam się, czy zamówienie sesji u Magdaleny  Trebert z Warszawy, to nie zbyt duża ekstrawagancja i czy mieści się to w moim budżecie. W końcu Magdalena fotografowała dotychczas celebrytów, między innymi Jolantę Kwaśniewską i Maleńczuka…  Jednak intuicyjnie czułam, że tego właśnie potrzebuję. To był strzał w dziesiątkę! Zdjęcia niebawem zasilą stronę.

Dlaczego? Bo dobrze zrobione zdjęcia to najlepsza wizytówka dla biznesu, najlepszy sposób, żeby oddać jego misję i energię. Żyjemy w kulturze obrazkowej. Kupujemy oczami. Myślimy oczami. Polecam Magdalenę Trebert z całego serca, ponieważ oprócz tego, że jest profesjonalna do bólu i pracuje na najlepszym sprzęcie, ma w sobie coś z szamanki.

Polecam też studio Chmiest w Krakowie, przy ulicy Karmelickiej. Mieści się w zasadzie w komplecie z salonem fryzjerskim Chmiest. Czyli wpierw fryz, potem pstryk. Ma wszystko co studio mieć powinno, czyli lampy, tła w różnych kolorach, świetną lokalizację.

Kursy dokształcające, w tym kursy robienia stron za pomocą WordPressa

Jestem wielką fanką edukacji i dokształcania się. A szczególnie polecam nauczenie się robienia stron za pomocą WordPressa. To wcale nie jest takie trudne. Moją stronę stworzyłam sama właśnie w ten sposób. WordPress.org to nie to samo co wordpress.com –ale o tym innym razem. Z drugiej strony, internet, a w szczególności Youtube pełen jest darmowych tutoriali, filmów dokształcających (chociażby kanał Marie Forleo), odpowiedzi na wszelkie pytania. Internet to mój sensei.

(Sensei – z jap. nauczyciel. Paktofonika zasłynęła stwierdzeniem „hiphop to mój sensei”, a to samo mogę powiedzieć o Youtubie).

„Wakacje-inspiracje” i wszystko co karmi twoją duszę

Jeżeli prowadzisz własny biznes musisz o siebie dbać 3 razy bardziej, niż osoba, która pracuje na etacie! To jest moje bardzo ważne odkrycie. Ponieważ od twojego stanu – mentalnego, zdrowotnego itd. – zależy to, jak ci będzie szło. Twój stan ma bezpośrednie przełożenie na interesy. Zatem musisz inwestować w swój dobrostan i w rzeczy, które cię energetyzują, nie ważne czy będą to rzeczy małe jak lampka wina lub nowa książka, czy duże jak trekking w Nepalu. Dbaj o siebie, kobieto.

DO NAMYSŁU:

Logo

Każdy normalny człowiek powie ci, że w biznesie bez logo ani rusz. Dobre logo to spory wydatek. W Krakowie ostatnio wybuchł skandal w związku z logiem igrzysk zimowych 2022 za które miasto zapłaciło  – bagatela – 70 tysięcy złotych… Jednak idąc za głosem zdrowego rozsądku, zdradzę ci pewną tajemnicę. Otóż Latająca Szkoła  nie ma profesjonalnego logo … i żyje. Ma czerwony kwadrat z białym napisem, który zrobiony jest za pomocą darmowej czcionki. Jest to moje dzieło, które nie rzuca na kolana, ani nie dodaje nikomu skrzydeł. Ale jest i nie razi. Następne luźne 2 tysiące złotych przeznaczę na zamówienie logo u Jerzego Tchórzewskiego z Jest Studio, który jest logo-cudo-twórcą, ale uczynię to z próżności i zamiłowania do kaprysu, a nie dlatego, że to racjonalne zachowanie. Założę się, że nowe logo nie przyciągnie ani jednej nowej klientki 😉

Ulotki

Ulotki zaśmiecają miasto i częściej, niż w sercach i umysłach, lądują w koszach. Szkoła nie posiada ulotek i żyje.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Zalecam ostrożność i przeanalizowanie zachowań twoich klientów i zapytanie się: „czy ktokolwiek trafia do mnie po wpisaniu słów kluczowych w wyszukiwarkę?” Jeżeli oferujesz pedicure w centrum Krakowa, to na pewno część klientek trafi do ciebie, szukając zakładów kosmetycznych w internecie i wpisując w Google „pedicure Kraków”. Ale jeśli na przykład jesteś coachem, to nie licz na to, że klient trafi do ciebie prosto z Googla!

 

NIE WARTO:

Programy do wysłania newsletterów (na starcie)

Newslettery są często niedocenioną siłą marketingową. Bardzo polecam wszystkim pisanie newsletterów, ale płacenie na starcie za programy do ich wysyłki, uważam za zbędny wydatek. Jestem fanką programu Mailchimp, który do wysyłania maili do 2000 subskrybentów miesięcznie jest darmowy. Plus jest świetny w obsłudze, intuicyjny, nowoczesny, perfekcyjny. Jest tak wspaniały, że trzymam się go, mimo iż przekroczyłam darmowy limit. I z przyjemnością płacę 50 dolarów miesięcznie za korzystanie z niego. Ale na start? Nie, nie warto.

Strony robione w html

Nikt mnie nie przekona, że jest sens inwestować w stronę www, którą jedna osoba projektuje, druga koduje, a właścicielka nie ma łatwej możliwości modyfikacji treści. Tak, zaraz posypią się gromy, że przecież można stworzyć tak zwany CMS dla właścicielki, czyli taki system  modyfikacji treści, który polega na tym, że można się zalogować i modyfikować, to co jest na stronie. Wszystko to, czyli kod, CMS i piękne, darmowe i dające się dostosować do własnych potrzeb szablony oferuje WordPress za – uwaga – 0 złotych. Trzeba jedynie posiadać własny serwer (patrz punkt 1) i zaszalować na nim WordPressa pobranego ze strony www.wordpress.org.

Ok, a jak ty widzisz kwestię inwestycji?

Zapłaciłaś za coś i zobaczyłaś efekt? Zapłaciłaś za coś i masz poczucie, że wyrzuciłaś pieniądze w błoto? Podziel się swoim doświadczeniem.

podpis-imie